Kai mokymosi sėkmė kiekvienam – svarbiausia


2025 m. gegužės 5–9 d. vyko antrasis darbo stebėjimo vizitas į Suomiją pagal „Erasmus+“ programos finansuojamą trumpalaikį suaugusiųjų švietimo mobilumo projektą „Andragoginių ir skaitmeninių kompetencijų integracija suaugusiųjų mokymosi kokybei gerinti“. Vizite dalyvavo šeši suaugusiųjų švietimo ir profesijos mokytojai, besidomintys informacinėmis technologijomis ir andragoginių kompetencijų stiprinimu.
Vizito metu lankytasi viename iš didžiausių Suomijos profesinio mokymo centrų – Tavastia profesinio mokymo centre. Centre siūlomos net 33 skirtingos profesinio mokymo programos, skirtos tiek asmenims, turintiems vidurinį išsilavinimą, tiek tiems, kurie jo dar nėra įgiję. Šiuo metu Tavastia centre mokosi daugiau nei 3000 mokinių, kurių amžius svyruoja nuo 16 iki 60 metų. Ilgametė centro patirtis bei taikomi ugdymo principai suaugusiųjų švietimo srityje paliko didelį įspūdį.
Tavastia centre sėkmingai taikomi lankstūs ir individualizuoti mokymosi metodai, leidžiantys kiekvienam besimokančiajam – nepaisant amžiaus, išsilavinimo ar gyvenimiškos patirties – patirti asmeninę ir profesinę sėkmę. Mokiniai, susiduriantys su emociniais ar mokymosi sunkumais, gali laikinai „atsikvėpti“ nuo mokslų. Tuo metu su jais aktyviai dirba specialistų komanda: psichologai, socialiniai pedagogai, karjeros konsultantai, sveikatos priežiūros specialistai ir kiti. Tokia įvairiapusė pagalba užtikrina, kad mokinys, išsprendęs savo problemas, grįžtų į mokymosi procesą labiau motyvuotas.
Kiekvienam besimokančiajam Tavastia centre suteikiamas asmeninis kompiuteris, o visa mokymosi medžiaga yra skaitmenizuota, todėl tradicinės bibliotekos centre nebėra. Šiuolaikiškai organizuotas ugdymas dera su suaugusiųjų švietimo tikslais – siekiama ne tik ugdyti skaitmenines kompetencijas, bet ir skatinti besimokančiųjų savarankiškumą, atsakomybę už savo mokymosi procesą bei gebėjimą naudotis šiuolaikinėmis technologijomis, integruojant andragoginius ir skaitmeninius įgūdžius į visą mokymosi procesą.
Vizito metu buvome supažindinti su naudingu šaltiniu – leidiniu „Praktiniai DI projektai klasei“, kurį galima rasti tinklalapyje www.iste.org. Dirbtinis intelektas (DI) tampa neatsiejama mūsų kasdienio gyvenimo dalimi, todėl žinios apie tai, kas yra DI ir kaip jis veikia, tampa tokios pat svarbios kaip skaitymo, rašymo ar skaičiavimo įgūdžiai. Mokytojams, dirbantiems su suaugusiaisiais, dažnai trūksta praktinių išteklių, padedančių integruoti DI temą į ugdymo procesą. Pateikiame keletą veiklų pavyzdžių, kuriuos galima integruoti į dailės, lietuvių kalbos ir literatūros, istorijos, užsienio kalbų ir IT pamokas:
Google Arts & Culture Projects – tai platforma, leidžianti virtualiai aplankyti tūkstančius muziejų, galerijų ir istorinių vietų visame pasaulyje. Viena iš išskirtinių funkcijų – „Art Camera“, kuri suteikia galimybę itin detaliai priartinti meno kūrinius, lyg būtum šalia jų gyvai. AI Characters – tai virtualūs personažai, su kuriais galima bendrauti realiuoju laiku. „Kalbant“ su istorinėmis asmenybėmis, knygų ar filmų herojais bei kitais personažais, lavinamas kritinis mąstymas, kūrybiškumas ir gebėjimas vertinti, kaip DI imituoja bendravimą su tikru žmogumi.
Labai svarbus šiandienos iššūkis – perprasti, kaip DI naudojamas dezinformacijai kurti ir platinti. Užduočių metu mokiniai sužinos, kaip DI technologijos prisideda prie skirtingų turinio formų kūrimo ir platinimo – nuo „deepfake“ vaizdo įrašų ar suklastotų garso įrašų iki automatizuotų botų, kurie platina informaciją internete. Which Face Is Real? – tai interaktyvus žaidimas, kviečiantis įdėmiai pažvelgti į kiekvieną nuotrauką ir nuspręsti, ar vaizduojamas žmogus yra tikras, ar sukurtas DI. Puiki proga pakalbėti apie tai, kaip DI geba kurti įtikinamus, tačiau netikrus vaizdus ir kodėl svarbu ugdyti kritinį požiūrį. Brandwell AI – tai įrankis, padedantis nustatyti, ar tekstas, vaizdas sukurtas naudojant dirbtinį intelektą, o gal tekstas yra plagiatas. Šis įrankis naudingas tiek mokiniams, tiek mokytojams, siekiantiems įvertinti informacijos autentiškumą ir šaltinių patikimumą.
Įgyta patirtis Suomijoje praturtino mokytojų andragogines žinias, leido susipažinti su naujais dirbtinio intelekto taikymo būdais bei paskatino dar aktyviau taikyti individualizuotą, skaitmeniniais ištekliais grįstą mokymą, orientuotą į kiekvieno besimokančiojo sėkmę.
Projekto dalyviai
Finansuojama Europos Sąjungos lėšomis. Tačiau išreiškiamas požiūris ar nuomonė yra tik autoriaus (-ių) ir tai nebūtinai atspindi Europos Sąjungos ar Švietimo mainų paramos fondo požiūrį ar nuomonę. Nei Europos Sąjunga, nei dotaciją teikianti institucija negali būti laikoma už juos atsakinga.