Projekto sklaida

Finansuojama Europos Sąsjungos

Ispanijos suaugusiųjų švietimas: raktas į sėkmingą mokymą(si) skaitmeniniame amžiuje

Nuo 2024 m. rugsėjo 1 d. Marijampolės profesinio rengimo centre pradėtas įgyvendinti KA122-ADU „Erasmus+“ programos finansuojamas trumpalaikis suaugusiųjų švietimo srities mobilumo projektas Andragoginių ir skaitmeninių kompetencijų integracija suaugusiųjų mokymosi kokybei gerinti“. Projekto tikslas – pagerinti centro suaugusiųjų mokymosi proceso kokybę, tobulinant andragoginių ir skaitmeninių kompetencijų integracijos metodus.
Pirmas darbo stebėjimo vizitas lapkričio 24-29 dienomis vyko Ispanijoje (Tenerifėje). Vizite dalyvavo 4 centro suaugusiųjų mokytojai ir 2 administracijos darbuotojai. Susitikimų metu aptarti Ispanijos suaugusiųjų švietimo sistemos aspektai, kalbėta apie nuolat besikeičiančią Europos švietimo aplinką ir būtinybę prisitaikyti prie kintančios situacijos bei besimokančiųjų poreikių. Dalyviai susipažino su veiksmingomis suaugusiųjų mokymo(si) strategijomis, kurių pagrindą sudaro lankstūs mokymo(si) modeliai, atliepiantys įvairių socialinių grupių poreikius. Didelis dėmesys buvo skirtas andragoginių bei skaitmeninių kompetencijų plėtojimui ir integracijai, bendrųjų bei komunikacinių gebėjimų tobulinimui.
Dalyviai dalijosi gerąja patirtimi, kaip organizuojamas skaitmeninis suaugusiųjų mokymo(si) procesas Ispanijoje ir Lietuvoje. Besimokantiems suaugusiems Ispanijoje siūlomos įvairios mokymo programos, apimančios skirtingas amžiaus grupes ir tenkinančios įvairius poreikius. Siekiant suderinti mokymąsi su darbo ar šeimos įsipareigojimais, pamokos organizuojamos lanksčiai, dažniausiai vakare arba savaitgaliais. Suaugusiųjų mokytojai naudoja individualizuotus planus, kurie atliepia mokinių skirtingus gebėjimus ir mokymosi tikslus. Diskusijų metu išryškėjo pagrindiniai suaugusiųjų mokymo(si) iššūkiai: mokinių motyvacijos palaikymas, mokymosi įgūdžių stokojančių asmenų įtraukimas į mokymo(si) procesą, pažeidžiamiausių suaugusiųjų grupių skatinimas naudoti skaitmenines priemones tiek kasdieniniame, tiek profesiniame gyvenime.
Ypač įspūdingi buvo interaktyvūs mokymai, kuriuose skaitmeniniai įrankiai derinami su andragogikos principais. Dalyviai išbandė šiuolaikinės pažangias technologijos, kurios mokytojams suteikia daugybę naujų galimybių. Trys programos: Leonardo.Ai, Canva.com ir Google Notebook.Lm, yra tik keletas pavyzdžių, kaip dirbtinis intelektas gali būti naudojamas suaugusiųjų mokymo(si) procese.
Leonardo.Ai programa skirta generuoti vaizdus ir meninius kūrinius. Ji gali kurti įvairių stilių ir temų vaizdus, remdamasi vartotojo pateiktais aprašymais arba nurodymais. Tai galima panaudoti istorijos, geografijos, biologijos ir kitose pamokose. Canva.com yra platforma, kurioje galima rasti daugybę šablonų įvairioms mokymo medžiagoms kurti: nuo prezentacijų iki plakatų. Ją paprasta naudoti, nes viską galima sukurti vos keliais paspaudimais. Google Notebook.Lm suteikia galimybę kurti interaktyvias užduotis, gauti mokinių atsakymus ir organizuoti bendradarbiavimą. Lietuvių kalbos ar užsienio kalbų pamokose pasitelkus šią programą galima bet kokį tekstą paversti audio tinklalaide. Tai puiki priemonė tobulinti klausymo, kalbėjimo, tarimo įgūdžius.
Šios programos taupo laiką, nes automatizuoja daugelį užduočių, todėl mokytojai gali daugiau dėmesio skirti mokiniams, didina mokinių įsitraukimą, nes interaktyvios užduotys ir vizualiai patrauklios medžiagos skatina mokinius aktyviai dalyvauti mokymo procese, skatina kūrybiškumą, suteikia galimybę kurti unikalią ir individualizuotą mokomąją medžiagą.
„Erasmus+“ projektas „Andragoginių ir skaitmeninių kompetencijų integracija suaugusiųjų mokymosi kokybei gerinti“ atnešė vertingos patirties Marijampolės profesinio rengimo centro komandai. Vizitas į Ispaniją leido susipažinti su pažangiomis suaugusiųjų mokymo(si) praktikomis ir išbandyti pažangias skaitmenines priemones. Įgytos žinios ir įgūdžiai bus pritaikyti kuriant inovatyvius mokymosi scenarijus, kurie padės suaugusiems sėkmingiau įsitraukti į mokymosi procesą ir įgyti kompetencijų, reikalingų šiuolaikinėje darbo rinkoje.
Šis projektas yra puikus pavyzdys, kaip tarptautinis bendradarbiavimas gali padėti gerinti švietimo kokybę ir stiprinti mokymosi visą gyvenimą nuostatas.

Projekto darbo grupės narės:
Rimantė Šeškevičienė
Romutė Koncevičienė

Finansuojama Europos Sąjungos lėšomis. Tačiau išreiškiamas požiūris ar nuomonė yra tik autoriaus (-ių) ir tai nebūtinai atspindi Europos Sąjungos ar Švietimo mainų paramos fondo požiūrį ar nuomonę. Nei Europos Sąjunga, nei dotaciją teikianti institucija negali būti laikoma už juos atsakinga.

Finansuojama Europos Sąsjungos

Skaitmeninių ir andragoginių gebėjimų integracija suaugusiųjų mokymosi kokybei gerinti

Projektą inspiravo siekis tobulinti suaugusiųjų mokymo(si) paslaugų kokybę Marijampolės profesinio rengimo centre (toliau – Marijampolės PRC). Suaugusiųjų mokytojai, dirbantys bendrojo ugdymo ir profesinio mokymo suaugusiųjų klasėse, stokoja patirties, kaip kurti veiksmingą mokymosi aplinką ir įtraukti mokymosi sunkumų turinčius mokinius į skaitmenizuotą švietimo sistemą. Siekiant tobulinti mokytojų andragogines ir skaitmenines kompetencijas, buvo parengtas ir nuo 2024 m. rugsėjo 1 d. pradėtas įgyvendinti „Erasmus+“ programos remiamas trumpalaikis suaugusiųjų švietimo srities mobilumo projektas „Andragoginių ir skaitmeninių kompetencijų integracija suaugusiųjų mokymosi kokybei gerinti“. Tikimasi, jog projektas padės spęsti iškilusias problemas ir priimti tinkamus sprendimus.
Suaugusiųjų mokinių grupės yra ypač heterogeniškos. Jų individualūs skirtumai žymiai ryškesni nei vaikų. Vieni į mokymosi procesą grįžta po trumpesnio, kiti po ilgesnio nesimokymo laikotarpio. Vieni yra pakankamai motyvuoti, tačiau neturi išplėtotos gebėjimo mokytis kompetencijos, todėl mokymosi procese yra pasyvūs, kitų motyvacija ypač silpna, todėl mokymosi procesą palieka jam dar neįpusėjus. Ypač tai akivaizdu nuteistųjų mokymosi procese. Vėliau tai tampa kliūtimi jiems spręsti kasdienines problemas, integruotis į darbo rinką, o nuteistiesiems reintegruotis į visuomenę. Vadinasi reikalinga ypatinga Marijampolės PRC mokytojų parengtis: be dalykinių žinių, reikalingos andragoginės kompetencijos, t y. specialus pasirengimas dirbti suaugusiųjų klasėse.
Kitas iššūkis – Europos švietimo aplinkos pasikeitimas: nuotolinis mokymasis, skaitmeninių mokymosi priemonių integracija į ugdymo procesą, dirbtinis intelektas ir pan. Nuo 2023-24 m. m. formaliajame ugdyme mokiniams privalomi visų mokomųjų dalykų elektroniniai tarpiniai patikrinimai, o modulinių profesinių mokymų programų kompetencijų vertinimas vyksta tik kompiuterių pagalba. Svarbu akcentuoti, jog atotrūkis tarp jaunimo ir suaugusiųjų pagal skaitmeninių kompetencijų naudojimo lygį yra didžiulis. Įvaldyti šias technologijas suaugusiesiems nėra lengva, nes didžioji dalis vyresnio amžiaus suaugusių asmenų (ypač nuteistųjų) nei mokykloje, nei kitur neturėjo galimybės išbandyti skaitmeninių technologijų, todėl jų požiūris į IKT technologijas yra skeptiškas, todėl ypač svarbu ženkliai daugiau dėmesio skirti ne tik andragoginių, bet ir skaitmeninių kompetencijų integracijai į suaugusiųjų mokymo(si) procesą.
Lietuvos suaugusiųjų švietimo patirtis šioje srityje nėra didelė, todėl atsirado iškilo būtinybė bendradarbiauti ir mokytis iš kitų užsienio šalių patirties, kaip kelti andragoginių ir skaitmeninio raštingumo integracijos lygį. Nors Marijampolės PRC patirtis, įgyvendinat tarptautinius „Erasmus+“ projektus, yra didelė, tačiau naujai atsiradusi veiklos sritis, t. y. suaugusiųjų mokymas(is), reikalauja naujo supratimo, specifinių žinių ir gebėjimų. Kol kas Marijampolės PRC suaugusiųjų mokytojai ir administracijos darbuotojai neturėjo galimybės tobulinti kvalifikaciją tarptautiniu lygiu.
Projekto tikslai: 1) spręsti mokytojų ir administracijos darbuotojų, dirbančių su pažeidžiamomis suaugusiųjų grupėmis, skaitmeninių įgūdžių ir andragoginių kompetencijų integracijos trūkumo problemą; 2) gerinti suaugusiųjų mokymosi kokybę, tobulinant andragoginių ir skaitmeninių kompetencijų integracijos metodus, padedančius įtraukti mokymosi sunkumų turinčius mokinius į mokymo(si) procesą. Pagrindinis tikslas – sukurti strategiją, paremtą andragoginių ir skaitmeninių kompetencijų integracija, kuri užtikrintų, anksčiau iš nuosekliosios mokymo(is) sistemos iškritusių suaugusių asmenų, įtrauktį į mokymosi procesą, o vėliau ir į darbo rinką bei visuomenę.
Projekto, kurio trukmė 16 mėnesių, įgyvendinimo metu mokytojai ir administracijos darbuotojai nagrinės Europos Sąjungos šalių suaugusiųjų švietimo institucijų patirtį, stiprins andragoginių principų taikymo skaitmeninio mokymosi kontekste kompetencijas. Be to, įgyvendinant projektą, bus tobulinamos dalyvių komunikacinės kompetencijos, stiprinami bendrieji gebėjimai, kuriami ir plečiami tarptautiniai ryšiai. Tai atvers galimybes Marijampolės PRC kurti naują suaugusiųjų, turinčių silpnus mokymosi įgūdžius, mokymo(si) praktiką ir lanksčias mokymo(si) aplinkas. Parengta stebėjimo vizitų viešinimo medžiaga padidins Marijampolės PRC žinomumą, prestižą ir įvaizdį.

Projekto vadovė, biologijos mokytoja metodininkė R. Koncevičienė


Finansuojama Europos Sąjungos lėšomis. Tačiau išreiškiamas požiūris ar nuomonė yra tik autoriaus (-ių) ir tai nebūtinai atspindi Europos Sąjungos ar Švietimo mainų paramos fondo požiūrį ar nuomonę. Nei Europos Sąjunga, nei dotaciją teikianti institucija negali būti laikoma už juos atsakinga.